Done Nikah

11.11.2020

Cantik kan tarikh tu? Tak plan pun nak nikah tarikh tu tapi asbab korona, ternikah lah kami pada 11 November 2020. Asalnya, nak nikah 13/11 kenduri 14/11, tapi pagi 11/11 tu mak aku call cakap yang Pahang benarkan nikah tanpa swab test sampai hari tu je, esoknya dah kena buat swab test. Aku memang nak balik Pahang 11/11 tu tapi tak sangka lak nikah terus hari tu lol. Permohonan nikah pe sume dah settle dah la cuma bila kau plan nak nikah tarikh lain tetibe kena nikah tarikh lain ni dia jadi cam omg omg. Oh aku ingat nak share cara permohonan nikah utk pengantin perempuan Pahang n pengantin lelaki KL sbb aku tak pernah jumpa lagi blog yg share, so semua kena explore sendiri. Nanti lah aku buat entry baru guna laptop sbb file2 nikah sume dalam laptop (kalau rajin).

So aku pun siap2 la. Tunggu kawan aku, T. T la yg teman aku balik n tolong aku sepanjang kat sana. Terima kasih sahabat. Hanya Allah yg dpt membalas jasamu. So bila T dah sampai, kitorang pun gerak la balik. Tunang aku (suami la skrg) pun gerak dgn ayah dia, tapi dia kena gi balai dulu utk dptkan kebenaran rentas negeri. Aku dah ada kebenaran. Mak mertua aku waktu tu kat Perak, dia dapat dtg lewat sikit sbb kena gi balai. Aku pun drive la balik Bera dengan kawan aku. 
Sampai2 je rumah tu aku mandi then pakai baju nikah. Nasib baik baju nikah tailor dah siap basuh n iron kan. Tapi shawl nikah aku belum iron lagi. Alhamdulillah T yang baik hati tolong ironkan. Oh aku dah book MUA utk makeup nikah tarikh 12/11 tu so mak aku dah request MUA tu tukar ke hari tu. Alhamdulillah dia ada free slot fuh. 

Agak kalut gak la waktu tu sbb MUA dah ada dlm bilik dgn konco2 dia. Aku lak baru nak mandi bagai. So depa dok perati je aku dok bersiap pakai baju lol. MUA tu bagi aku kurang mesra pelanggan. Aku pelik knp kat group fb, hampir semua warga Bera dok recommend dia. Alahai. Takpelah, rezeki dia. Tapi, alhamdulillah, aku suka makeup nikah aku. Memang kena dgn muka aku. Nampak sweet je. Aku puas hati. So lepas da makeup, dia donkan shawl n crown apa semua. Kitorang pun gerak la gi Pejabat Agama. 

Sampai je Pejabat Agama, dah ada photographer. Tunang aku dah bookkan. Apa lagi? Posing satu kaley
Ok bukan satu kaley. Lebih sekali sbb waktu tu tunggu tok kadi kot. Dalam setengah jam jugak kot. Btw, yang baju purple tu la T. A very gentle, good-natured and calm person. Cantik manis ayu ada lesung pipit. Single lagi tu. Tak sure available ke tak sekarang hehe. Setelah beberapa ketika (cewah), kitorang pun masuk pejabat.

So bermulalah solemnization kami.. yang bestnya nikah korona ni. Semuanya ringkas dan cepat. Takyah salam-salam atau cakap panjang-panjang. Alhamdulillah around 4:00pm gitu terijabkabul la kami dgn sekali lafaz. Nak tengok video kitorang nikah? Boleh tengok sini: https://youtu.be/K9Z5Zp3HWvQ . Seusai je majlis nikah tu, photographer ajak shoot outdoor. Kitorang pun gi lah Taman Awam.
 Habis shoot, rushing balik, utk solat asar. Mak aku bising lama sangat photoshoot, mak-mak sedare aku nak bergambar pun tak sempat. Aku gi bergambar jap, suami aku pulak suruh cepat, sbb asar dah nak habis. Aku pun sebagai isteri solehah (ameen), akur cakap suami holoh holoh. Malam tu, mak aku suruh aku pakai balik baju nikah n makeup utk makan n bergambar dgn mak mertua aku pulak. Haah dia dah sampai dari Perak. Aku pun ikut je la. Nasib baik reti makeup sikit-sikit n aku ada Carya Cosmetics makeup kit (dulu aku jual, sekarang tak dah, takde sape nak beli pun). 

12.11.2020

Malam berinai. Takde lah malam berinai sangat pun. Sendu je. Aku sebenarnya dah beli kaftan sedondon utk member-member aku pakai. Tapi apakan daya, T sorang je yang boleh datang. So kaftan tu aku suruh mak pakai n bagi kat kakak-kakak. Utk berinai ni, aku book sorang henna artist which was recommended by MUA aku tu. Padan la dia recommend, perangai serupa dedua member. And aku tengok fb, dia pun ramai jugak org recommend, walaupun tak friendly. Dia sejenis yang emo. Bukan aku je yang cakap camni. Mak n husband aku pun cakap benda sama. 

Oh btw, pelamin pun aku book dengan MUA. Dia tu kira bridal la. Aku book semua dengan dia kecuali baju. Senang. Harga pun boleh la tahan. So hadap je la. Tapi Alhamdulillah photographer kitorang best. Sporting. So kitorang nak posing pun happy sbb diorang mmg supportive n helpful. Suami aku book dengan member dia dari trilight17.studio (IG) tapi takpat dtg kot so dia suruh photographer yg ada dekat Pahang yang gantikan. Ada duorang.  ameermohd_2606 dgn assistant dia. Korang boleh cari dia kat IG n FB. Ha beria aku promote kan. Maksudnya depa mmg baguih. 

Malam kejadian. Not bad la inai dia. Skillful la. Inai dia cepat luntur tapi nasib baik lah masih ada rupa waktu hari sanding tu. So dari malam berinai sampai 14hb tu aku kena control kena air. Takleh basuh pinggan la. Tapi mmg takde main-main air pun. Aku busy dok mengemas bilik n katil pengantin. Dengan siapkan goodies n hantaran. T lah banyak tolong. Dia yang siapkan most of the hantaran. Thanks so much T.

Haa ni lah hantaran dari belah aku. Aku mmg dah lama berhasrat nak hidden hantaran, supaya takde makcik-makcik bawang nak judge hantaran aku. Mak aku memula taknak hidden hidden ni. Lepas aku bagi gambar contoh, terus dia setuju. Tapi dia kata nak kena beli kain, bunga pe sume kos pulak. Aku pun haah ek, nak kena beli kain. Aku pun cakap takyah la hidden hantaran ni. Tapi mak aku nak buat gak hmm layan je la. Mak aku yg carikan kain. Barang hantaran aku pos ke mak bbrp minggu sblm tu. Few hantaran mak aku tolong buat dengan kawan dia. Aku order kfc delivery sbg upah. Selebihnya, settle sebelum wedding.  

Ni katil pengantin kitorang. Cadar dgn kanopi tu agak mahal ye. Beli kat shopee. Pakai sekali je. Mak aku suruh beli yang extravagant. Aku pun follow je la. Yela, kahwin sekali seumur hidup kan (cliche). Bilik ni ada aircond. Tapi disebabkan kanopi tu, korang boleh imagine panas dia macam mana. Tapi takpela sekejap je. For aesthetic purpose only.

13.11.2020

Tarikh ni aku tak ingat aku buat apa in detail. Yang pasti siapkan segala yang belum siap la. Goodies, hantaran, try wedding gown, kemas bilik dsb.

Ni kek maklang aku bagi. Kek batik. Sedap terox.

14.11.2020

Akhirnya tibalah hari majlis. Majlis tak lah besar tapi tak lah kecil. Tapi kitorang follow SOP k 😉 aku print QR code. Siap beli stand lagi. Pagi tu aku mandi then bersiap n tunggu MUA. Dia buat lak hari tu datang lambat. Tunggu punya tunggu punya tunggu. Sampailah dia. Dia makeup kalut so hasil makeup pun jadi tak berapa nice. Berapa kali aku mintak betulkan kening. Alhamdulillah akhirnya ok jugak. Tapi mmg slek la aku gi pakai lens lain. Kaler dia cantik dah tapi tak besar. So mata aku tak nampak menyerlah. Dah lah mahai. Patutnya aku pakai je lens yg sama yg aku pakai waktu nikah tu. Tapi takpe. Still ok jugak dalam gambar. Tapi tu lah hmm

Lepas mekap, dia donkan shawl n accessories. Bila dah siap aku ws suami aku suruh stand by. Pastu aku pun kuar bilik. Bila nak kuar dari rumah tu ada org cakap nanti dulu, tunggu azan. Aku pun tunggu la. Dok la posing jap kat pelamin. Ada kawan aku dari Kuantan datang wah happynya aku. Aku pun bergambar jap dgn dia. Pastu depa panggil suh gi berarak. Sampai je kat suami aku, dia tanya kenapa lambat, dah lama diorang dok berdiri tgh panas tu. Aku pun 😱 tapi play cool sbb ramai org waktu tu. Rasa agak serba salah sebenarnya. Aku yg suruh stand by aku yg lambat. Serius aku taktau diorang dah lama tunggu sbb tah sape hold aku tadi sbb azan ke apetah. 

So kitorang pun bergambar n beraraklah. Patutnya berarak masuk rumah jap, bergambar kat pelamin tapi kitorang straight ke makan beradab. Nak buat cane. Dah silap. Perut pun dah lapar. Photoshoot sikit. Pastu ngapp. Lepas makan, potong kek. Photoshoot sikit.

Serius sedap kek ni. Memang kena tekak kitorang. Berbaloi 👍 lepas settle photoshoot. Masuk rumah, bergambar kat pelamin pulak. Nak tengok video majlis kitorang? Boleh tengok sini: https://youtu.be/osATIoAlFVY

Done bergambar, kitorang shoot outdoor dekat estate. Aku bayangkan ladang getah tapi jalan yg ada kat estate tu je. Tapi nice lah diorang amik gambar. T pun follow, dia assist aku. Thanks T. 

Banyak lagi gambar menarik tapi ni yg tak nampak muka. Aku nak mengekalkan sifat anonymous blog ni. 

Aku suka sangat ball gown yg Wany Hasrita pakai dalam MV Belenggu Rindu. Warna merah merelip n aku mmg suka sgt gown macam Barbie pakai. Bridal aku ada gown warna merah tapi design nya agak kureng. So mak aku kata nak buat sendiri. So kitorang pun gi Kamdar, cari kain, lace n linen. Hantar kat tailor. Nasib baik la tailor mak aku pandai buat gown. Dah la murah je overall 😭  dengan beli kain sendiri, design sendiri, hantar tailor, beli petticoat, terhasil lah wedding gown WanyHasrita inspired. Nak buat sebijik sejebon cam Wany mmg idok lah. Kain macam tu semeter dah berapa. Mau beribu beli kain saje. Alhamdulillah. Dapat la merasa pakai gown design mak. 

Balik dari shoot outdoor dah petang ke senja camtu dah. Rupanya ada sedare aku datang. Lewat nau. Saje dtg lewat dgn alasan korona. Yela boleh terima. Tapi yang aku takleh terima bila depa tanya "oh ni baju yg ke berapa?" Aku macam confused "ni baju sanding tadi" pastu depa cakap "ha? pakai baju yg sama ni dari siang tadi ke??" dengan muka pelik. Aku jawab ye. Diorang terus buat muka heran tu. Tak, skrg ni suka hati aku lah. Aku bukannya macam korang suka baju sanding banyak2. Eh tak rajin la aku nak tukar2. And ye, aku nak jimat. Sebab lepas kahwin, takde sape yg akan bantu kecuali kami laki bini tolong each other. Perh cara tanya macam nak cakap aku miskin sbb pakai satu baju sanding je. Padahal depa mai lambat n dah terlepas moment2 / kemuncak majlis di mana baju aku tu lah main attraction nya n aku baru je balik dari outdoor. Ingat aku ada masa nak tukar2 baju. Indoor outdoor saje dah berejam. Inikan nak bersalin-salin eh tak kuasa. Aku bukan apa. Kita ni kalau tak membantu apa2, datang majlis pun lewat, jangan komen apa2. Cakap siang pandang-pandang 👀, cakap malam dengar-dengar 👂👂.

So begitulah pengakhiran majlis aku. Sebenarnya banyak lagi kot aku nak tulis tapi aku lupa. K lah. Aku nak tidur. Selamat ulangtahun perkahwinan yang pertama buat aku dan suamiku. Doakan kami dan anak kami dimurahkan rezeki dan berbahagia hingga ke Jannah. Kangen banget sama suami gue 🥺 Semoga dimurahkan setiap urusannya dalam mencari rezeki. Ameen ya mujib.

Comments

Popular posts from this blog

aku berpenyakit :'(

selex 7

pishang